Pages

Ads 468x60px

Recent Articles

Site Links

Social

Menu :

Hot Topics

Wednesday, May 28, 2014

ဟိုတုန္းက မႏၲေလးနဲ႔ လွ်ပ္စစ္မီး


မႏၲေလး, လွ်ပ္စစ္မီး, ဆီမီးျမင္းမိုရ္ပြဲ, Mandalay Electric Company, Messrs. Dick Kerr and Company
ပန္းခ်ီ သ႐ုပ္ေဖာ္ စိုး၀င္းၿငိမ္း
မႏၲေလးတြင္ လွ်ပ္စစ္မီးကို သကၠရာဇ္ ၁၂၄၆ ခုႏွစ္ သီတင္းကြ်တ္လမွ စတင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုေသာ္လည္း နန္းတြင္း၌ မီးေရာင္စံု အႀကီး အက်ယ္ ထြန္းညႇိ၍ ပြဲလမ္းသဘင္ ဆင္ယင္သည္မွာ သကၠရာဇ္ ၁၂၄၂ ခုႏွစ္က အထင္အရွား ရွိခဲ့ဖူးသည္။
သီတင္းကြ်တ္၊ တန္ေဆာင္မုန္း အခ်ိန္ ျမန္မာ လူမ်ိဳး ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားပီပီ ဆီမီး ျမင္းမိုရ္ပြဲမ်ား ဆင္ႏႊဲၾကရာ၌ နန္းၿမိဳ႕ေတာ္ အတြင္း လႊတ္ေတာ္ေျမာက္တြင္ အေရွ႕ျမင္းမိုရ္ႏွင့္ ႐ုပ္စံုစင္၊ အေနာက္စမုတ္ေဆာင္ ေတာင္ေရွ႕ ယာဘက္တြင္ အေနာက္ျမင္းမိုရ္ႏွင့္ ႐ုပ္စံုစင္၊ ဝင္းေတာ္ေလးမ်က္ႏွာတြင္ ေရႊဆင္ေတာ္ ထားရန္ တန္ေဆာင္း ေလးရပ္ႏွင့္ ႐ုပ္စံုစင္၊ ေျမနန္း ေတာင္ယာဘက္တြင္ အေရွ႕ဝကၤပါေတာ္၊ အေနာက္စမုတ္ ဝဲယာတြင္ ေလးကြ်န္း ျမင္းမိုရ္ ဝကၤပါေတာ္၊ ေတာင္နန္းေတာ္ဦး ပြဲၾကည့္ေဆာင္ေရွ႕တြင္ စက္ယႏၲရား မ်ားႏွင့္ လုပ္ေဆာင္ရေသာ ဖာရစီ ဇာတ္႐ံုေတာ္ႀကီးမ်ားျဖင့္ ခင္းက်င္းထားသည္။
ထိုဖာရစီ ဇာတ္႐ံုေတာ္တြင္ ဖာရစီ ကုလားအမ်ိဳးသားတို႔ ဘာသာ တီးမႈတ္ ကခုန္ေစျခင္းဟု ဆိုေသာေၾကာင့္ ထိုစဥ္ကတည္းက နန္းတြင္းတြင္ ႏိုင္ငံျခား အႏုပညာကို ေနရာေပးေနေပၿပီ။
မီးေရာင္စံု ထြန္းညႇိရာတြင္လည္း ျမန္မာဝန္မင္း အရာရွိမ်ားႏွင့္ အတူ တ႐ုတ္၊ ကုလား၊ ယိုးဒယား၊ လင္းဇင္း၊ မီးပန္းအရာရွိတို႔က အလစ္အလပ္ မရွိ ႀကီးၾကပ္ရသည္ ဟု ဆိုသည္။ ထိုစဥ္က ထြန္းညႇိသည့္ မီးေရာင္စံုမ်ား ကိုလည္း ၾကည့္ပါဦး။
ေရႊနန္းေတာ္မွ တဆယ့္ေျခာက္ဌာန ဘုရားရွင္တို႔ ဆီမီးေစာင္းတန္း သြယ္တန္းရာတြင္ အရပ္ရပ္ အရွည္တာ တေသာင္း ေျခာက္ ေထာင္ (၃၅ မိုင္နီးပါး) ရွည္လ်ားသည္ဟု ဆို၏။ ထိုမီးေစာင္းတန္းမ်ားတြင္ ၁ တာ (၁၁ ေပ ေက်ာ္) အတြင္း မွန္မီးအိမ္ သံုးလံုးႏႈန္းျဖင့္ မွန္မီးအိမ္လံုးေရ ေလးေသာင္းရွစ္ေထာင္၊ တညလွ်င္ ေလးလဲက် ေက်ာက္ဖေယာင္းတိုင္ေပါင္း တသန္း တသိန္း ငါးေသာင္း ႏွစ္ေထာင္၊ ပန္းထီး ကိုးေထာင္ေက်ာ္၊ ပန္းတံခြန္ ကိုးေထာင္ေက်ာ္ႏွင့္ အတူ ေရာင္စံုမီး၊ ဥပါမီး၊ မီးလင္းေျမြစေသာ မီးပ်ံအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ မီးပေဒသာ၊ မီးတံခြန္၊ မီးပန္း၊ မီးရဟတ္၊ ဆင္သံ ျမင္းသံ စေသာ ႐ိႈ႕မီး အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ျဖင့္ ထြန္းညႇိပူေဇာ္ ခဲ့သည္။
ပြဲသဘင္မ်ားတြင္ ႐ုပ္စံု အျမင့္ သဘင္မ်ား၊ ယိုးဒယားဇာတ္ႀကီး အတီးအက၊ ျမန္မာဇာတ္ႀကီး အတီးအက၊ ကြ်မ္းထိုး၊ တိုင္တက္၊ ႀကိဳးတန္းေလွ်ာက္၊ တ႐ုတ္နဂါး အတီးအက၊ ဖာရစီ အတီးအကမ်ား ပါအစံုအလင္ပါ ရွိခဲ့သည္ဆို၏။ ဆီမီး ျမင္းမိုရ္ပြဲ၌ပင္ နန္းတြင္း ၌ တ႐ုတ္နဂါး၏ အလြန္႔အလူးႏွင့္ တ႐ုတ္ ေမာင္းသံ၊ တ႐ုတ္ စည္သံတို႔ ထိုစဥ္ကတည္းက စီစီ ညံခဲ့ေပၿပီ။
ပြဲခင္းတေလွ်ာက္ တညဥ့္လံုး တူရိယာသံစဥ္ မျပတ္ျဖင့္ မဆိတ္ေစရ၊ မီးၾကပ္အရာရွိ၊ ထြန္းလူ အမႈထမ္းတို႔ ကလည္း မီးအိမ္မီးပြင့္၊ အပ်က္ အယြင္း အစဲ အၿငိမ္း မရွိေစရ တဲ့။
ထိုစဥ္က မႏၲေလး၏ သီတင္းကြ်တ္တန္ေဆာင္မုန္း ဆီမီးျမင္းမိုရ္ပြဲကား က်ိတ္က်ိတ္တိုး စည္းကားကာ မီးေရာင္စံုသည္ ဝတႎတာ ထိုးေဖာက္ေလာက္ မည္။ တူရိယာသံစံုလည္း ဘဝဂ္တိုင္ ညံညံစည္ ေပလိမ့္မည္။
ျမန္မာတို႔ကား ဤသို႔ေသာ ဆီးမီးျမင္းမိုရ္ပြဲ၌သာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကို ရည္ၫႊန္းပူေဇာ္ေသာ အားျဖင့္ ဆီမီး မွန္အိမ္၊ ေက်ာက္ ဖေယာင္းတိုင္ တို႔ကို ေဖာခ်င္း ေသာခ်င္း သံုးစြဲခဲ့ၾကသည္။ သာမန္ ေန႔ေန႔ညည၌ ကား မီးအလင္းေရာင္ကို လိုသေလာက္သာ ေခြ်ေခြ် တာတာ သံုးစြဲခဲ့ၾကပံု ေပၚသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆို ေသာ္ ၁၈၈၁ ခုႏွစ္တြင္ ကန္ထ႐ိုက္ စာခ်ဳပ္အရ ေငြက်ပ္ ၆၀၇၅ တန္ဖိုးရွိ ျပင္သစ္ မီးစက္ ၅ လံုးသာ ဝယ္ယူ တင္သြင္း သျဖင့္ နန္းေဆာင္ေပါင္း ၅၀ နီးပါး အတြက္ ထိုအေရ အတြက္မွာ လိုသည့္ေနရာ အေရးေပၚ သံုးရန္အတြက္ပဲ ျဖစ္ပံု ရ သည္။ သို႔မဟုတ္ စက္႐ံု ေတာ္မ်ား အတြက္ အသံုးျပဳရန္လည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။
ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔၏ အိမ္ခန္း ဖြဲ႔စည္းပံုတြင္ အလင္းေရာင္ကို ကဲလား တံခါးရြက္မ်ားျဖင့္ ဖြင့္ယူသည့္ စနစ္ကို အသံုးမ်ားသည္။ ေနဝင္ မိုးခ်ဳပ္လွ်င္ ကဲလားတံခါးခ်ပ္ ပိတ္လိုက္႐ံုျဖင့္ လံုၿခံဳမႈကို ရေစ၏။ ညဥ့္အခ်ိန္၌ လင္းလင္း ခ်င္းခ်င္းရွိမႈကို အိမ္ခန္းမ်ားအတြင္း၌ မ်ားစြာလိုလားပံု မရေခ်။
ထို႔အတူ ၿမိဳ႕တြင္း လမ္းမ်ား၌လည္း ေရနံဆီသံုး တပင္တိုင္ မီးအိမ္ႀကီးမ်ားပဲ စိုက္ထူကာ လင္းခ်င္း ေစခဲ့ျခင္း ကလည္း ပါေတာ္မူၿပီး ေခတ္တိုင္ေအာင္ ျဖစ္သည္။ သီေပါမင္း လက္ထက္က “မီးၾကပ္အရာရွိ” ဟူေသာ ရာထူးျဖင့္ လမ္းမီးတိုင္မ်ား ညစဥ္ မီးထြန္းညႇိေရး ေဆာင္ရြက္သည့္ တာဝန္ခံကို ခန္႔အပ္ခဲ့သလို ပါေတာ္မူၿပီး ေနာက္တြင္ လမ္းမႀကီးမ်ားေပၚမွ မီးအိမ္မ်ားတြင္ ညေနေစာင္းသည္ႏွင့္ ေရနံဆီေလာင္စာ ျဖည့္တင္းျခင္း၊ မီးစာစစ္ေဆး လဲလွယ္ျခင္း၊ မီးထြန္းညႇိျခင္း စေသာ အလုပ္မ်ား အတြက္ ႀကီးၾကပ္ရသူကိုလည္း “မီးတိုင္အုပ္” ဟု ရာထူးနာမည္ မွည့္ေခၚ တာဝန္ေပးခဲ့သည္။
မႏၲေလးကို အဂၤလိပ္မ်ား သိမ္းပိုက္ၿပီးေနာက္ ေခတ္ေနာက္က်ေနေသာ ၿမိဳ႕ျပကို တဆင့္ခ်င္း ျပဳျပင္ယူရာ ျမဴနီစီပယ္ ဖြဲ႔စည္းျခင္း၊ လမ္းခင္းျခင္း၊ တယ္လီဖုန္း သြယ္တန္းျခင္း၊ ေဟာင္းႏြမ္းေနေသာ ျမန္မာပိုင္ တဲအိမ္မ်ား ဖ်က္သိမ္း၍ ႏိုင္ငံျခားသားပိုင္ အိုးအိမ္မ်ား အတြက္ ဂရန္ေျမမ်ား ခ်ထားျခင္း၊ တပင္တိုင္ ေရနံဆီမွန္အိမ္ မီးတိုင္မ်ားကို ျပလမ္းမ်ားတြင္ ထြန္းညႇိျခင္း၊ မီးေဘးသင့္ခံရေသာ ေစ်းခ်ိဳေတာ္ကို အသစ္ျပင္ဆင္ ေဆာက္လုပ္ျခင္းမ်ား ဆက္တိုက္ ေဆာင္ရြက္ ခဲ့သည္။
အင္းဝ၊ အမရပူရမွ မႏၲေလးအထိ အစဥ္အဆက္ ပါလာေသာ ၿမိဳ႕၏ ပင္မဗဟိုခ်က္ အသည္းႏွလံုး ျဖစ္ေသာ ေစ်းခ်ိဳေတာ္ကို အေရွ႕တိုင္း၏ အႀကီးအက်ယ္ ဆံုးေသာေစ်းႀကီးအျဖစ္ တည္ေဆာက္ႏိုင္ရန္ ညႇိႏိႈင္း ေဆြးေႏြးၾကကာ ဆံုးျဖတ္ၿပီးသည္ႏွင့္ မႏၲေလးတြင္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား စတင္ သံုးစြဲႏိုင္ေအာင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ခဲ့သည္။
ထိုေၾကာင့္ ၁၉၀၂ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလမွာပင္ Mandalay Electric Company ကို စတာလင္ ေပါင္ တသိန္းျဖင့္ မတည္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ လိုက္သည္။ ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း ဆိုသလိုပင္ ဒီဇင္ဘာလ အတြင္း၌ Messrs. Dick Kerr and Company ႏွင့္ လုပ္ငန္း ဆိုင္ ရာ စာခ်ဳပ္မ်ား ခ်ဳပ္ဆိုလိုက္ ၾကသည္။ ဒစ္ကား ကုမၸဏီမွာ လန္ဒန္အေျခစိုက္ ျဖစ္ၿပီး ဘာစီလိုနာ၊ မက္ဒရစ္ႏွင့္ ကာလကတၱား ၿမိဳ႕မ်ား၌လည္း ဓာတ္ရထားႏွင့္ လမ္းမ်ား ေဖာက္လုပ္ေပးခဲ့သည့္ ကုမၸဏီ ျဖစ္သည္။ လန္ဒန္၌ ၁၉၀၂ ခုႏွစ္ စတာလင္ ေပါင္ ႏွစ္သိန္းျဖင့္ မတည္ မွတ္ပံုတင္ခဲ့ေသာ ကုမၸဏီလည္း ျဖစ္သည္။
တကယ္ေတာ့ အဂၤလိပ္အစိုးရသည္ မႏၲေလးတြင္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားကို စတင္သံုးစြဲရန္ စီမံလိုက္ပံုမွာ ၎တို႔၏ ဓာတ္ရထားမ်ား အဆင္သင့္ ေျပးဆြဲႏိုင္ေရးကို အဓိက ထားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ အရင္းရွင္ စီးပြားေရး စနစ္ကို ခိုင္မာစြာ အေျခခ် အသားက် ေနေသာ ေနမဝင္ တိုင္းျပည္ႀကီး ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၎၏ ကိုလိုနီ မွန္သမွ်တြင္ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြား ပဓာနကို အေျခခံၿပီးမွ ၿမိဳ႕ျပ ေခတ္မီေရးကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။
ဤကဲ့သို႔ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ကုမၸဏီ၊ ဓာတ္ရထား ကုမၸဏီမ်ား အတြက္ မႏၲေလးၿမိဳ႕ ၂၆ ဘီ အာဇာနည္ လမ္းမႀကီးႏွင့္ ၇၈ လမ္း ဆံု ေတာင္ဘက္ က်ံဳးနံေဘးတြင္ ေရေႏြးေငြ႔အားသံုး လွ်ပ္စစ္ဓာတ္ အားေပးစက္႐ံု၊ ဓာတ္ရထား ကုမၸဏီ ႐ံုးခန္း၊ ဓာတ္ရထားမ်ား ထားရန္ ဂိုေဒါင္ႏွင့္ ဝပ္ေရွာ့တို႔ကို ဝင္းႀကီး တဝင္းတြင္ စုစည္းေနရာ ေပးခဲ့သည္။ ထိုဝင္းအား ေႏွာင္းေခတ္ အထိ ဓာတ္စက္႐ံုဝင္း ဟု ေခၚတြင္ခဲ့ၾကသည္။
ဓာတ္ရထား ေျပးဆြဲမႈ ကြန္ရက္မွာ မႏၲေလး ေစ်းခ်ိဳေတာ္ကို မ႑ိဳင္ထား၍ ေစ်းခ်ိဳ-ေဂါဝိန္၊ ေစ်းခ်ိဳ-ဘုရားႀကီး၊ ေစ်းခ်ိဳ-႐ံုးႀကီး ဟူ၍ လိုင္းသံုး လိုင္း ခြဲလိုက္၏။ စုစုေပါင္း အရွည္ ၇ မိုင္ရွိသည္။ ထို ဓာတ္ရထားလိုင္းမ်ား အတြက္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္ႀကိဳးမ်ား သြယ္တန္း ရ သည္။ ဓာတ္ရထား ေျပးသံလမ္းမ်ား ခင္းရသည္။ ဓာတ္ရထားတြဲ မ်ားမွာ အရွည္ ၃၅ ေပ ၄ လက္မခြဲ၊ အက်ယ္ ၆ ေပ၊ အျမင့္ ၈ ေပခန္႔ရွိၿပီး Electric Railway and Tramway Carriage Works Limited က ေဆာက္လုပ္ေပးခဲ့သည္။ ဓာတ္ရထားေပါင္း ၂၄ စင္း ေျပးဆြဲခဲ့၏။ ဓာတ္ရထား တတြဲတြင္ ခရီးသည္ ၄၈ ေယာက္ စီးနင္း လိုက္ပါႏိုင္သည္။
မႏၲေလးတြင္ လွ်ပ္စစ္မီးႀကိဳးမ်ား သြယ္တန္းၿပီး ေရေႏြးေငြ႔ အင္ဂ်င္ျဖင့္ လွ်ပ္စစ္ ဓာတ္အားေပးသည္ႏွင့္ ၁၉၀၄ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၁၇ ရက္ တြင္ ဓာတ္ရထားမ်ားကို စတင္ ေျပးဆြဲခဲ့သည္။ မႏၲေလး ၇၈ လမ္းေပၚရွိ ဓာတ္ရထားကုမၸဏီ ႐ံုးခန္းေရွ႕မွ မႏၲေလး ၿမိဳ႕မ်က္ႏွာဖံုး ၿမိဳ႕မိ ၿမိဳ႕ဘမ်ား၊ အရာရွိအရာခံမ်ား၊ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သား မ်ားႏွင့္အတူ ဘုရင္ခံ ဆာဟ်ဴး ဘတ္ရန္႔စ္က ဓာတ္ရထားလိုင္းမ်ားအား ဖြင့္ လွစ္ ေပးခဲ့သည္။
ဓာတ္ရထားမ်ား စတင္ေျပးဆြဲၿပီးေနာက္ မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္း၌လည္း လွ်ပ္စစ္မီးမ်ား သံုးစြဲႏိုင္ခဲ့သည္။ တဆင့္ၿပီးတဆင့္ ႐ံုးမ်ား၊ လူေန အိမ္မ်ားတြင္လည္း လွ်ပ္စစ္မီးမ်ား တပ္ဆင္ကာ လွ်ပ္စစ္ကို တြင္က်ယ္စြာ အသံုးျပဳေစ၏။
၁၃၀ဝ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံုႀကီး ၿပီးသည့္ ေနာက္ အမ်ိဳးသားေရး စိတ္ဓာတ္ ျပင္းထန္လာကာ ျမန္မာပိုင္ ဆိုက္ကားမ်ားကို အလံုး အခဲ ႏွင့္ အားေပးလိုက္ၾကသျဖင့္ အဂၤလိပ္ ကုမၸဏီႀကီး က်ီးႏွင့္ ဖုတ္ဖုတ္ျဖစ္ကာ ဓာတ္ရထားမ်ား ျဖဳတ္သိမ္းၿပီးေနာက္ ထိုဓာတ္ စက္႐ံုအတြင္းမွ အင္ဂ်င္ဓာတ္အားေပးစက္ႀကီးကို အသံုးျပဳ၍ မႏၲေလးကို လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ဖူလံုစြာ ေပးေဝႏိုင္ခဲ့သည္။
လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးေနာက္ ေလာပိတ ေရအား လွ်ပ္စစ္ စက္႐ံုႀကီးမ်ားမွ တျပည္လံုး အတိုင္းအတာျဖင့္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားမ်ား ေပး ေသာအခါ မႏၲေလးသည္ “အလိုမဲ့ ထြန္းလင္း ေစႏိုင္ေသာ” လွ်ပ္စစ္ကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သံုးစြဲ ႏိုင္ခဲ့သည္။
အကယ္၍  အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ေလာပိတ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ေခတၱ ျပတ္ေတာက္လွ်င္ပင္ အင္ဂ်င္ဓာတ္အားေပး စက္ႀကီးႏိႈး၍ စကၠန္႔ မလပ္ လွ်ပ္စစ္အားျဖည့္တင္းေပးခဲ့၏။
ဒါက ဟိုတုန္းက မႏၲေလး။     ။

0 comments:

Post a Comment